۱۴۰۲ خرداد ۲۹, دوشنبه

مجاهد دلیر حبیب چاووشی گسکری، فرزند محبوب مردم صومعه‌سرا که بدست جلادان خمینی بشهادت رسید

 مجاهد دلیر حبیب چاووشی گسکری، فرزند محبوب مردم صومعه‌سرا که بدست جلادان خمینی بشهادت رسید 


شهیدان سرفراز خاواده چاووشی از صومعه سرا


مجاهد شهيد حبيب چاووشی در سال ۱۳۲۸ در خانواده‌ای متوسط در صومعه‌سرا ديده به جهان گشود و بعد از گذراندن دبیرستان، دوره تكنسین برق را طی کرد و جزو اولين نفراتی بود كه در نيروگاه برقی توانير لوشان مشغول به‌كار شد. او ماهانه برای كارگران نيروگاه كمك هزينه جمع كرده و آنها را تأمين می‌كرد و به همین خاطر بين مهندسين نيروگاه و بالاخص كارگران محبوبیت زیادی داشت. او از همان دوران بطور مخفيانه به فعاليت‌های ضدشاه می‌پرداخت.

بعد از پيروزی انقلاب ضدسلطنتی به دليل حمايت و كمك مالی و فعالیت‌های بسیاری كه در جنبش ملی مجاهدین داشت در سال۵۹ دستگير شده و به زندان رفت و بعد از ۷ماه آزاد شد . بعد از ۳۰خرداد سال ۱۳۶۰مجدداً دستگير شد و در زندان نیروی دریایی رشت به‌سر برد. او بعد از چندین هفته در یک عملیات متهورانه به‌همراه ۱۱نفر ديگر توانستند كليد زندان را از زندانبان بگيرند، زندانبان را دستبند زده به داخل زندان بیاندازند و در گرگ و ميش هوا از زندان فرار كردند. پس از اینکه منطقه توسط پاسداران به‌محاصره درآمد، آنها تصمیم به نبرد گرفتند و بعد از چندين ساعت درگيری با پاسداران و گرفتن تلفات از آنها، همه آن زندانیان از جمله مجاهد خلق حبیب چاووشی در جنگلهای سراوان رشت در ۱۲ آبان ۱۳۶۰ شهيد شدند.

خانواده مجاهدپرور چاوشی و خانواده سیدسدیدی در اکثر شهرهای استان گیلان به خصوص رشت، فومن، ماسال، شاندرمن، صومعه سرا، ضیابر و… نام‌هایی آشنا و مورد احترام مردم می باشند.

مجاهدان دلیر سیده بتول سید سدیدی (ساریه) دختر دایی و سید صدرالدین سیدسدیدی، پسر دایی حبیب در سال ۱۳۶۷ در عملیات فروغ جاویدان وفرمانده سعید چاووشی در مصاف با پاسداران شقاوت ومزدوران سپاه قدس به سرکردگی دژخیم قاسم سلیمانی  به‌شهادت رسیدند.

سید حسین (میثم) سید سدیدی- پسر دایی دیگر حبیب چاووشی به همراه ۲ تن از همرزمانش در ۱۹تیر۷۴ در بغداد هدف حمله تروریستی مزدوران رژیم قرار گرفته و به شهادت رسید.

یادشان گرامی باد 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سید حسین علوی املشی ومختصری از مشخصات این قاتل مجاهدین رودسر در گیلان ( در دهه ۶۰ و...)

  سید حسین علوی املشی ومختصری از مشخصات  این قاتل مجاهدین رودسر در گیلان ( در دهه ۶۰ و...) پاسدار سید حسین علوی املشی معروف به حسین علوی م...